söndag, juli 28, 2013

Massa blåbär i skogen

Igår blev det en tur till blåbärskogen....dottern o barnbarnet Carro ringde o sa att dom är på vårat blåbärsställe o det finns mycket blåbär, det var bara svälja ner kaffet o kakan snabbt då dom ringde precis när vi skulle fika.
På tre röda hade jag fått med mig blåbärsbyttorna o hoppade i bilen o eftermiddagen i skogen resulterade i 1,5 kg blåbär + lite myggbett
Idag tog jag o dottern en snabbsväng dit igen o jag fick med ca. 1 kg. på den stunden + att nu var vi garderade med myggmedel men det var klibbigt varmt bland tuvorna

Gjorde en nektarin/blåbärspaj idag o det på recept som kommer från Underbara Hem´s blogg fast där är det äpplepaj egentligen men när man bor ute på landet o är i akut brist på kaffedopp + får gäster då gäller det att ta vad man haver o låta fantasin skena vilt....det blev inget kvar av pajen efter fikat i alla fall
Till den pajen blandar man de torra ingredienserna o häller över äpplena (skakar ner det lite mellan äpplebitarna (bären) o sen hyvlar man smör som täcker över hela pajen o in i ugnen...



Brukar ta med kaffekoppen ut på morgon o sen vaknar jag sakta till liv men igår morse blev jag klarvaken i samma stund jag kom fram till pergolan o kikade ner i stora dammen....jösses, det var full lek på koién o två romfyllda honor jagades så det blev svallvågor o näckrosorna fick sin del av kaoset.
In o väckte "gubben" o så snabbt hade han nog bara hoppat upp ifall huset skulle stått i lågor, hi,hi...
Vi har väntat o väntat o undrat varför det aldrig händer något så gissa om "gubben" blev exalterad...............




Nu har vi hovat upp massa rom ur dammen som sen hamnade i en stor regntunna med syrepump o sen blev det därifrån till badbaljan på altanen  så nu kan jag glömma några svalkande bad där.
Badbaljan fylldes på med vatten från dammen o nu är det bara vänta o se om rommen är befruktad så det blir lite yngel o på tal om yngel så simmar det redan ett par små i dammen såg vi igår
"Gubben" har till o med riggat upp parasoll över dom i fall det regnar mycket


Lite trädgårdsbilder måste ju som vanligt med här också,
den här rosen fick jag av en bekant o idag fick jag veta att den har gamla anor från 1800-talet o kommer från Grimstorp där de spelade in filmen Änglagård
Den är helt otroligt vacker tycker jag
Hedda-rosen, Grimstorp


Önska en bra o skön ny vecka till mina besökare!

3 kommentarer:

  1. Kakan var god....tyckte nog Leffe med...haha

    SvaraRadera
  2. Oj, så spännande det låter. Vi har koi, men aldrig upptäkt några yngel. Men i våras upptäkte vi två små koi, de måste vara från förra året.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  3. Ja nu är det så jättespännande att se om det blir små yngel, vi upptäckte också ett yngel på ca. 1 1/2 cm så det har varit en liten hona innan som lagt rom (kanske finns fler små som vi inte sett)

    (trodde jag kunde lämna kommentar till var o en av er men det är väl jag som inte kan inställningarna, hi,hi)

    till Arne: Ja, Leffe gillade blåbärspajen o som tur är har jag plockat mer bär nu

    SvaraRadera