onsdag, november 13, 2013

Fyndat i järn o betong

Idag har det inte varit mycket till uteväder då regnet strilat ner mest hela tiden...

Härom dagen fyndade jag på en secondhand-butik, det första jag springer på är ett gammalt rånjärn så nu ska jag o mitt barnbarn Carro baka goda rån till jul o det blir perfekt att baka dessa på järnspisen i köket..ska bli spännade o se hur vi lyckas med detta....en ordentlig rengörning o smörjning av järnet blir det först i alla fall

Kockums nr 12
 Recept: (Sju sorters kakor)
ca. 20-25 st.
125 g smör
1 1/4 dl socker
2 dl vetemjöl
Vispa ägg o socker pösigt, tillsätt smör o vetemjölet
Grädda o forma till rullrån genom att rulla på en bakelsekäpp eller blompinnar medans rånet är varmt eller gör rånskålar på en upp-o-nedvänd kaffekopp eller ett glas
eller gör strutar


hittade en perfekt utekruka också, (julkruka i betong) som jag dekorerade med vitmossa, citrontimjan o rodhodendronblad o nu står den på altantrappan

2 kommentarer:

  1. Så fint rånjärn du har fått tag på, det är kul med det lilla extra.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  2. Ja, det ska bli så kul att testa om vi kan baka goda rån.
    Vilken fin klädkammare ni får! Kikade in då du hade dörren på glänt idag
    kram Tibbe-hill

    SvaraRadera