torsdag, maj 15, 2014

Hungriga koi i dammen

Det är riktigt häftigt när koién kommer o äter ur handen o man kan få klappa dom o det tiggs mat hela tiden....


Idag har jag klippt en liten kvist från svarta vinbärsbusken som jag satt direkt i en kruka med jord där den ska få växa till sig o sen bli uppstammad, kul att prova om det lyckas


Mina betongkrukor som inte blev bra efter första försöket då dom nog inte fått tillräckligt med betong på sig blev doppade i en ny omgång igår så nu är det bara att vänta tills de härdat, men mina små rosor var ok så dom får nu bara står o torka till, blir ju alltid en slatt över o då passade jag på att göra nya rosor då de gamla börjat vittra sönder
Nu är alla grönsaker satta o rädisorna börjar titta upp liksom löken o "gubben" fick tillverka lite fler skyltar då det tillkom squash m.m. nu gör det inget om man glömmer vad som är satt för allt är skyltat i pallkragarna
Vid den vä. spaljen blev det blomsterbönor o vid den hö. är det vanliga ärtor som får klänga upp


Idag skulle det bli röda fasanungar, men vad händer...hönan överger äggen ( 8 st.) på eftermiddagen o jag hämtar en liten korg o lyfter dom försiktigt o lägger dom under en Hedemorahöna som ruvar o där det ska kläckas vilken dag som helst nu

Ett av äggen fick offras för att se vad som hänt o det var en nästan fullgången unge men såg inte ut att vara något liv i den...mycket märkligt för hon låg hur fint som helst i sitt rede o vi åkte iväg en sväng och när vi kom tillbaka efter ett par timmar har hon alltså lämnat redet o äggen...har hon blivit skrämd eller kände hon att något var fel med äggen????
Så tråkigt o hoppet om att det ska kläckas någon under "foster-mamman/hönan" är inte stor men jag ska ge det ett par dagar i alla fall


Nu blir det tv-fåtöljen en stund för soffan verkar vara upptagen av en viss liten dam


2 kommentarer:

  1. Förstår att du har fullt upp... Vackra koi som simmar omkring i dammen, betonggjutning och en mysig liten vovve... visst är det härligt.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  2. Ja, det är härligt med allt pyssel..särskilt denna årstiden då det blir mycket uteliv
    Nu får vi njuta av fint helgväder vilket är ett extra+
    Ha det så gott!
    kram Tibbe-Hill

    SvaraRadera