fredag, oktober 03, 2014

Otroligt vackra bönor..rosaspräckliga


grönsakslandet i somras o rosenbönorna på spaljén

Har börjat höststäda i växthuset men först rensade jag bort allt visset i trädgårdslandets pallkragar o där var en hel del ärtskidor på Rosenbönorna o dom tog jag med mig till botanica.
Tänk att bönor kan vara så här vackra o jag blev nästan lyrisk när jag spritade alla skidorna...rosafläckiga i olika varianter

 så väl förpackade de ligger i ärtskidorna, inneslutna i en extra hinna
Nu har jag massa bönor att sätta i jorden nästa vår, tog upp Doftliljelökarna också o sparar även dom till nästa säsong.

 3 st. Olivträd ska snart flytta in i groventrén o de får stå kvar i zinkhinkarna

När jag plockade in pelargonerna för ett tag sen så tog jag sticklingar på en del o bl.a. på Apple Blossom som är en av favoriterna, den här lilla plantan blommar nu


Vid ingången till växthuset har ju Åkervinda självsått sig o slingrar upp lite överallt o idag var det dags att klippa ner de vissna lianerna o det var ett virande, klippande o lirkande minsann

sommaren -14

Ha nu en skön o trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. Har suttit och läst titta på bilder i din blogg, vilken underbar trädgård du har. Växthuset är bara så fint...
    Jag undrar, är det inte farligt att rovdjur tar hönsen när de går fritt? Min son har höns, men där finns det en rovfågel som cirkulerar runt i luften så det vågar inte låta dem gå fritt
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  2. Tusen tack!
    Ja, det är alltid lurigt att ha hönsen fritt ute men går dom med en tupp så brukar han varna om det dyker upp en rovfågel m.m. o då gömmer dom sig snabbt under en buske eller något annat som skyddar..men det är inte alltid det lyckas så bra heller. Numera släpper jag ut dom i trädgården en stund på eftermiddagen då vi brukar vara ute också (vovvarna får stanna inne medans) då känns det lite tryggare. Denna sommaren har vi sett ovanligt lite rovfågel mot vad det brukar vara här.. förr om åren var det flera hönor som blev offer o alltid mina finaste
    kram Tibbe-Hill

    SvaraRadera