torsdag, juli 09, 2015

Kan sydeuropa skicka hit lite värme o dela med sig

Nu är jag tvärsäker på varför man bygger punch-verandor....det är ju där man får sitta i det svenska sommarvädret o titta när regnet strilar ner
Tänk om t.e.x Spanien kunde dela med sig lite av sina ca. + 40 grader så kunde vi låta tröjan vara kvar i garderoben, hi,hi............

Jag har inte sprungit ihjäl mig med vattenkannan denna delen av sommaren men i växthuset står jag o sprutar vatten medans det smattrar på glastaket utanför, det börjar bli små gröna tomater o gurkplantorna ringlar uppåt, en planta med kapkrusbär har också börjat blomma.
Blasten är stor i mina potatishinkar men de har inte blommat än..så det ska bli spännande o se om det blir några knölar till middag framöver





I den gamla carporten hade en liten fågel byggt bo i en marschallhållare som hängde på väggen o när vi kikade i boet för ett tag sedan låg det 4 pyttesmå ägg o för några dagar sen visade sig 4 små näbbar ovanför kanten på boet o föräldraparet åkte som skottspolar o matade dom.
I förrgår syntes inte föräldraparet på hela dagen så jag klättrade upp o såg att 3 av dom var döda medans den fjärde rörde lite på sig o när jag stack fram handen för att försiktigt röra vid den upptäckte jag vad felet var....
det var fullt med små svarta löss på ungarna o därför har de övergivits. Det fanns inte mycket att göra o på kvällen när ingen levde längre så kastade vi ut boet i skogen...så sorgligt


Igår parerade jag regnet på åkgräsklipparen o hann nästan klart innan hela himlen ramlade ner, tror jag ska uppfinna en mojäng på klippaggregatet som kantklipper samtidigt..jösses va bra det skulle vara...våran röj är för tung för mina axlar att gå med o tjata på "gubben" är som att sparka sig trött på en vägg, hi,hi

Go kväll o hoppas solen tittar fram på oss i morgon!

2 kommentarer:

  1. Vilken fart du har i växthuset, här hos oss växer ingen i växthuset... tråkigt tycker jag. Jo lite finns det, men inte som det brukar.
    Ha en bra helg!
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  2. Jag är smått förvånad att det växer så bra trots det kalla vädret, såg att det börjar komma små gurkor nu också. Utanför i trädgårdslandet är rådjuren totalt hopplösa...dom har ryckt upp flera rödbetsplantor fast jag satt bågar o snott band över pallkragen
    Önskar en bra helg till dig också!
    kram Tibbe-Hill

    SvaraRadera