tisdag, juni 07, 2011

Lugn o Varm Nationaldag

Idag har det gått på halvfart i den tryckande värmen o blåsten.
Det har blivit lite petande i rabatter o sen skugga med kaffepausar, trodde det skulle ladda ur med nån åskskur men det blev det inte så vattenkannan åkte runt i krukor o blomlådor.
Satte lite sticklingar som jag tagit från Fushia "Eden Rock"...jag har sparat några plantor från förr-förra sommaren o en av dom har jag stammat upp.


Fotat lite i trädgården nu på kvällen då aklejorna slagit ut så fint men fick en lite suddig bild som synd var



Lake Bonnie (Våran stora damm..den lilla heter förståss Lake Tilda)
Idag satte "gubben" flera gula näckrosor i dammen..han har glidit omkring med vadarstövlar på den halkiga gummiduken..."för mitt inre ser jag ett magplask o vadarbyxor-stövlar fylls med vatten o det hela  skulle nog väga som en betongklump...ja, hur skulle man bärga detta ekipage???? fånga upp han i hoven skulle ju knappast vara nån idé " ( det var bara en tanke-parantes,
hi,hi.....) Synd att det inte syns så bra på bilden men dammvattnet är helt otroligt klart nu efter rengörningen av uv-lampbehållaren

Betong-Haren är en riktigt gammal klenod som fanns på torpet när vi flyttade hit o då stod han lite undangömd under en stor gran..han har tappat ena örat ett par gånger men nu är han förstärkt med lite ny betong runt huvudet så hoppas det ska hålla ett tag



Irisarna börjar blomma nu också o de vanliga Trädgårdsirisarna är fulla med svarta små bladlöss som jag försökte spola bort men det får nog bli dusch med såpvatten i morgon
Trädgårdsiris
Iris Germanica

2 kommentarer:

  1. När jag läste ditt inlägg om uv-lamphållaren, så kollade jag min hållare... gissa om den var smutsig. Så det blev rengöring, hoppas att det hjälper. Tack för tipset...
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  2. Ja, när jag lyckats övertala min man att enklaste medlet var spishäll-rent o flaskborste så lossade det galant från röret sen var det bara att skölja noga o sätta igång systemet igen
    Nu är vattnet så klart det bara kan bli...lycka till o säkert kommer ni se skillnad
    kram Tibbe-Hill

    SvaraRadera