onsdag, december 21, 2016

Julsysslorna är igång o granen är klädd

Igår kom barnbarnet Carro o hennes pojkvän Niklas o då skulle granen kläs...det har blivit en tradition att jag har min alldeles egna stylist (Carro) som dansar runt granen med glitter över axeln o fullt med julgranskulor i händerna
I år hade vi två herrar i tv-soffan som kommenterade..hmm, nästa år ska vi nog se till att de har något annat för sig o inte stör oss när vi behöver koncentrera oss på granen, hi,hi
Carro är hemma några dagar över jul men på annandagen bär det iväg till Högfjällshotellet i Hemavan igen o sen är det fullt upp med jobb...hon stortrivs o längtar upp till jobbarkompisarna o vintervädret

Jag hittade en liten ljusslinga i jullådan o den hamnade i ett hörn i köket..så nu lyser det snart överallt

Idag blev det shopping i matbutiken då det är bra att kunna förbereda en massa inför julhelgen, så nu är köttbullarna rullade o färdigstekta. Provsmakade o de blev perfekta

Medans köttbullarna fräste i pannan kokade jag chokladfudge som ska bli spännande att smaka på
när de svalnat o skurits i bitar

 chokladfudgen:
3 dl grädde
3 dl socker
1 msk smör
1 msk ljus sirap 3 msk kakao
1 krm salt
blanda grädde, socker, smör o sirap i en vid tjockbottnad kastrull, låt det koka på medelvärme ca 25 min (125 grader), rör då o då
tillsätt kakao o salt, häll smeten i en liten bakpappersklädd form ca. 10 x 25 cm, låt stelna o skär i bitar

Måste visa mitt barnbarn Kevins pepparkakshus också som han dekorerat så fint med massa godis o tomten är redan på plats på skorstenen


Det verkar bli en blåsig jul utan snö men drömma kan man ju alltid göra som ni ser, ha nu en bra onsdagskväll!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar