måndag, maj 01, 2017

1:a maj kom med vårsolen...härligt

Äntligen lite vårvärme så i helgen passade vi på att utrota mossa som blivit på stenplattorna utanför växthuset
Fram med högtryckstvätten o sen var det bara att blåsa på tills plattorna var rena...väldigt effektivt men det skvätter ordentligt

Vi håller på med inhägnaden av grönsakslandet (stoppa rådjuren från att komma in där) o när det är klart ska allt målas, både växthus o allt runt omkring..så det finns att göra framöver

Efter massa slit o släp så blir det rast o vila i pergolan en stund

Så här sent har vi inte rengjort dammarna något år tror jag men nu är stora dammen klar o rent vatten porlar i lilla bäck-fallet
Då det är mer ont om vatten nu så återanvänder vi det mesta genom att tömma det i en pool som rymmer ca. 10.000 l, nästan så man ville ta sig en sim-tur, hi,hi...nä  det såg inte så inbjudande ut så jag hade nog hellre haft torrsim på land

 Nu ska lilla paviljongen placers på ön också, den står inne i boden över vintern


Alla kycklingarna är kläckta som var i äggkläckningsmaskinen, 13 st små söta yrväder har vi nu i kycklinglådan med värmelampa
23 st. är det med de ute i hönshuset så nu får jag kolla till dessa små med vatten o mat


Saknar "våra" får (de var bara inhyrda på bete här) som bräkte så fort de såg oss i trädgården, nu står fårhuset tomt o jag funderar på om mina Hedemorahönor kunde ha det som sommarbostad...de kan få åka på kollo på andra sidan gärdesgården, hi,hi klart att höns också ska åka på semester

Ha en bra o fin ny vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar