fredag, maj 19, 2017

Nya påhitt i vårvärmen...stationär GPS

Fyndade en ny ljuslykta till altanbordet idag....där har vi haft lite skugga o svalka på eftermiddagen då solen gassat från en blå himmel...härligt

Nu är våran stationära o analoga GPS klar..jättebra.. så vi vet vart åt vi ska gå i trädgården, ja så här blir det när "gubben" får idéer
Han gjorde en fin fågel också som sitter högst upp på stolpen



Efter GPS-tillverkningen fortsatte det med Fågelholks-kollonin som jag ska ha på staketet till grönsakslandet, jag har börjat måla o nu får jag vänta så färgen hinner torka o sen ska det dit lite kul grejer på holkarna...vi får se hur de blir när de är klara


Vårat Persikoträd är nu planterat, det har stått i växthuset några dagar för att vänta på varmare väder, vi ska spaljera det mot planket som också ska fungera som lite mikroklimat då det blir mer skyddat läge. Till nästa vår får vi skydda trädet då det blommar redan i april o blommorna kan frysa
Ska bli spännande att se hur det trivs o om vi kommer få några persikor framöver..hoppas på det


För några år sedan köpte jag ett skott av Krikonträd o nu är första året som det blommar, tänk att man kan bli så glad för att ett litet träd blommar o vad häftigt om vi får frukt på det denna sommaren
När jag köpte skottet fick jag med två stycken o sen visade det sig att det inte var samma bladverk på dessa så jag har inte varit säker på vilket av de här två som var Krikon...fram till nu när det ena av dem blommar, det andra trädet får stå kvar o kanske kommer vi underfund med vad det är för sort



Önskar en härlig fredag till er!


2 kommentarer:

  1. Härligt med mysiga prylar i trädgården. Krikon... kul med annorlunda växter.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  2. Ja, det är kul med lite prylar här o där. Krikon fanns ju för det mesta förr i gamla torp så det ska bli spännande att få smaka om det blir några i år, de är ju ganska lika plommon men mindre
    Kram Tibbe-Hill

    SvaraRadera